Donderdag 22 juni

Vandaag in Worms gearriveerd. Hier is het dat Luther in 1521 zijn activiteiten voor de Reichstag moest verklaren. Reeds op weg naar Worms werd hij overal toegejuicht. De rest is geschiedenis. Wij hebben ons koningshuis aan hem te danken.

Maar toch, de katholieke Dom van Worms is ook een prachtige kerk uit de 12e eeuw.

Het is zo’n beetje het enige gebouw dat de grote bombardementen uit WO2 overleefde. De geallieerden bombardeerden de hele stad omdat er een spoorwegknooppunt was. Zo’n massieve blok Romaanse en gotische steen kan tegen een stootje.

Ik was ook nog in het 50 km verderop gelegen Speyer, dat niet eerder gebombardeerd, en dat naast ook een prachtige Dom een middeleeuwse en barokke oude stad heeft.

Helaas ben ik op doorreis, anders zou ik in beide kerken uren hebben kunnen blijven hangen. Maar ik schreef al eerder,  je kan niet alles goed tot je nemen, dan zou ik jaren moeten fietsen door Frankrijk en Duitsland. 

Ik arriveerde hier om drie uur vanmiddag, maar er is een officieuze camping, alleen voor gasten van de kano-vereniging. Ze ook andere mensen toe, zonder vergunning.

Maar de baas was te druk en had geen tijd om mij te ontvangen.

Ik vond een hotel in het centrum.

En nabij een goed restaurant waar ze forel en koud bier serveerden. 

Ik ben dus erg tevreden, eens een keer in een echt bed slapen. Het nadeel is dat je dan geen medefietsers ontmoet. 

Het was superheet vandaag, 35°C. Wel zuidenwind in de rug.

Afgelopen nacht had heel veel geonweerd. Net zoals iedere nacht laatste vier dagen. ‘S nachts regen en overdag heet.

Vanmiddag zou het om 18:00 uur gaan regenen, en op klokslag nauwkeurig kwam dat uit

In Limburg weten ze pas wat regen is, hoorde ik. Hier duurde het een half uurtje.

Nu, dat was mijn verhaal voor vandaag, beetje lang, beetje kerkelijk, maar ik ben helemaal wild van kerken.

Fijne dag/avond

Leave a comment